Katrinetorp del 2 - Strukturer

En stor anledning till att det är så förbaskat fint på Katrinetorp trots att inte så mycket börjat växa ännu är att allting är så välordnat i mönster och avdelningar. Det ser väldigt ändamålsenligt ut och är fantasifullt gjort med stor variation från ett område till ett annat.


I det här kål- och sallatlandet hade man en bred "gata" i mitten som det gick ut rader ifrån diagonalt.


De små "åsarna" som kronärtskockorna och löken bodde i var formade som mjuka S-kurvor. Det kan inte bli annat än vackert när skockorna tornar upp sig. Det här kan nog för övrigt fungera som förebild för vårt nuvarande potatisland inför nästa säsong när vi måste odla något annat där.


Den här paraden av störar såg så fin och lovande ut där den stod, så jag glömde helt bort att kolla vad det var som skulle växa där. Jag gissar på humle.


Man har använt snöre för att markera raka linjer och få allting snyggt och vinkelrätt. Ett trädgårdsland med snören spända tvärsöver och lite upptrampade gångar är så oerhört mer tilltalande än en helt homogen yta. Jag tror att det kan vara för att man då ser framför sig växterna som ska komma och fylla i alla de små ytportionerna. Snörena och gångarna blir som ett löfte om framtida prakt.

Kommentarer
Postat av: Susann Hertz

Hej Martin,



Calle länkade till din blogg på facebook så jag tog mig en titt!

Roligt att läsa om eran trädgård. Vi bor också i hus nu utanför Kävlinge. Det är ganska nybyggt (2002) så vi har omvänd problematik med vår trädgård Vad gör man och hur börjar man med en plan gräsmatta och lite kunskaper?! Spännande är det och många timmar går åt. Jag kommer säkert kika in igen för att se hur det går.



/din gamla klasskompis Susann

2010-05-16 @ 22:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0